Vyjadrenie Justičnej akadémie Slovenskej republiky k uverejnenému článku VIA IURIS zo dňa 28.10.2013
Odkaz na článok VIA IURIS zo dňa 28. 10 2013
Justičná akadémia Slovenskej republiky je nezávislou vzdelávacou inštitúciou s celoštátnou pôsobnosťou, ktorá zabezpečuje, organizuje a vykonáva vzdelávanie svojich cieľových skupín určených zákonom (sudcov, prokurátorov, súdnych úradníkov). Akadémia uskutočňuje vzdelávanie na základe ročného študijného plánu schváleného radou akadémie, ktorý vychádza z obsahovej náplne vzdelávania sudcov určenej súdnou radou po dohode s ministrom spravodlivosti a z obsahovej náplne vzdelávania prokurátorov určenej generálnym prokurátorom. Vedenie akadémie pri príprave študijných plánov každoročne vychádza okrem obsahových náplní aj z vyhodnotení anonymných dotazníkov, ktoré vypĺňajú účastníci vzdelávacích podujatí. V súlade s prioritami a možnosťami prideleného rozpočtu akadémii, zostaví akadémia návrh študijného plánu, ktorý rozpošle externým členom pedagogického zboru JA SR na pripomienkovanie a doplnenie, následne je návrh študijného plánu predložený na schválenie rade akadémie.
V zmysle „Koncepcie vzdelávania akadémie" sa realizuje celoživotné vzdelávanie sudcov, prokurátorov a súdnych úradníkov. V súčasnosti reálne neexistuje prípravné vzdelávanie, keďže pozícia justičného čakateľa a právneho čakateľa prokuratúry zo zákona zanikla. Prípravné vzdelávanie v prípade prinavrátenia sa k inštitútu čakateľa sa bude realizovať rámci cyklickej prípravy právnych čakateľov prokuratúry (PČP) a justičných čakateľov (JČ), a to organizovaním školení zameraných na úspešné vykonanie odbornej justičnej skúšky. Prípravné vzdelávanie PČP a JČ bude v príslušnom akademickom roku zahŕňať odborné sústredenia rozdelené do jednotlivých oblastí. Príprava na odbornú justičnú skúšku bude určená pre účastníkov, ktorí by mali absolvovať odbornú justičnú skúšku v príslušnom kalendárnom roku a bude organizovaná kombinovanými formami vzdelávania.
Vypustenie etiky z prípravného vzdelávania (podľa tvrdenia v uverejnenom článku) je dôsledkom nepochopenia celého systému vzdelávania, ktorý realizuje akadémia, pretože z prípravného vzdelávania sa problematika kultivácie osobnosti a profesijnej etiky nevypustila. Koncepcia vzdelávania predpokladá organizovanie štvordňového sústredenia pre JČ a PČP práve k tejto téme. Cieľom a účelom organizovaných predskúškových sústredení je prakticky pripraviť uchádzačov na úspešné zvládnutie písomnej a ústnej časti odbornej justičnej skúšky.
V súčasnom období akadémia podľa § 3 ods. 3 zákona o akadémii organizuje „Predskúškové sústredenia" rozdelené na tri časti s cieľom úspešného vykonania odbornej justičnej skúšky. V žiadnom prípade organizovanie predskúškových sústredení nenahrádza prípravné vzdelávanie, ktoré sa reálne nevykonáva vzhľadom na súčasný právny stav. Hlavnou obsahovou náplňou a cieľom predskúškových sústredení je príprava účastníkov na písomnú a ústnu časť odbornej justičnej skúšky. 1. časť sústredenia (štvordňové podujatie) je zameraná na praktické cvičenia z pozitívno-právnych oblastí práva, nácvik zručností v pojednávacej miestnosti, osvojenie si procesných postupov a návykov nevyhnutných pre výkon funkcie sudcu a prokurátora, rozbor praktických prípadov v trestnej a netrestnej oblasti, vyhotovovanie rozhodnutí v trestnej a netrestnej oblasti. 2. časť sústredenia (štvordňové podujatie) je zameraná na rozbor aktuálnych otázok na ústnu časť OJS v oblasti občianskeho práva, rodinného práva, pracovného práva, obchodného práva, práva EÚ, medzinárodného práva súkromného, rozvíjanie schopností aplikovať právne predpisy v konkrétnych veciach a metodológia výkladu práva. 3. časť sústredenia (štvordňové podujatie) je zameraná na rozbor aktuálnych otázok na ústnu časť OJS v oblasti trestného práva, správneho a finančného práva, ústavného práva, organizácie a pôsobnosti súdov a prokuratúry, medzinárodného trestného práva a rozvíjanie schopností aplikovať právne predpisy v konkrétnych veciach.
Akadémia si uvedomuje dôležitosť a potrebu organizovania vzdelávania pre cieľovú skupinu v oblasti spoločenskovedných disciplín. Aj z tohto dôvodu od roku 2009 bola téma kultivácie osobnosti sudcu a prokurátora zaradená do obsahovej náplne a následne do ročných študijných plánov akadémie. Každoročne sa organizujú podujatia zamerané na kultiváciu osobnosti, na krízovú komunikáciu, rétoriku, zvládanie záťažových situácii na pracovisku a pod. Od roku 2009 sa uskutočnilo 6 dvojdňových podujatí, na ktorých sa celkovo zúčastnilo 189 sudcov a prokurátorov a 10 jednodňových regionálnych podujatí, na ktorých sa celkovo zúčastnilo 324 sudcov a prokurátorov. Na podujatiach vystúpili domáci odborníci ale aj lektori z Českej republiky, Nemeckej republiky a zástupcovia krajín V4.
Na záver uvádzame, že akadémia v rámci rozširovania spolupráce v súčasnosti rokuje o návrhu Rámcovej dohody o medzinárodnej spolupráci v oblasti justičného vzdelávania medzi Justičnou akadémiou Slovenskej republiky a Justičnou školou Anglicka a Walesu, ktorá reálne prispeje v budúcnosti k výmene poznatkov a praktických skúseností v behaviorálnej oblasti so zameraním sa na sudcovskú etiku a metodológiu.